|
Першараднай задачай устаноў дашкольнай адукацыі з’яўляецца выбудоўванне сістэмы планавання для арганізацыі адукацыйнага працэсу, якая ўключае: распрацоўку вучэбнага плана для кожнай узроставай групы, зацверджанага кіраўніком дашкольнай установы; раскладу спецыяльна арганізаваных формаў дзейнасці па адукацыйным абласцям вучэбнай праграмы дашкольнай адукацыі; циклограмму сумеснай дзейнасці дзяцей і педагогаў; вылучэнне часу для самастойнай дзейнасці дзяцей, вызначэнне дзён і працягласці заняткаў для арганізацыі адукацыйных паслуг звыш базавага кампанента згодна з вучэбнай праграме дашкольнай адукацыі і Тыпавым вучэбным планам дашкольнай адукацыі і інш.; тым на год у адпаведнасці з узростам выхаванцаў; перспектыўнага, каляндарнага планавання. Планаванне – працэс працаёмкі і творчы, які патрабуе ад педагога глыбокіх ведаў вучэбнай праграмы дашкольнай адукацыі, яе дыдактычных прынцыпаў, узроставых магчымасцяў і асаблівасцяў выхаванцаў, патрабаванняў, што прад’яўляюцца да планавання адукацыйнага працэсу. У планаванні павінны быць прадугледжаны канчатковыя і прамежкавыя мэты і задачы, сродкі і спосабы дасягнення вынікаў. Арганізацыя адукацыйнага працэсу ўключае аптымальнае чаргаванне відаў дзіцячай дзейнасці: спецыяльна арганізаванай і нерэгламентырованным дзейнасці выхаванцаў. Спецыяльна арганізаваная дзейнасць выхаванцаў – гэта рэгламентаваныя тыпавым вучэбным планам дашкольнай адукацыі гульня, занятак, арганізаваныя з улікам заканамернасцяў іх развіцця ў раннім і дашкольным узросце.Нерегламентированная дзейнасць выхаванцаў – гэта гульня і іншыя віды дзейнасці ў распарадку дня, якія арганізуюцца з удзелам дарослага, так і пры ўскосным яго кіраўніцтве. У распарадку дня спецыяльна арганізаваная дзейнасць выступае ў якасці спадарожнай іншым відах дзейнасці. Абавязкова ў планаванні павінна прасочвацца інтэграцыя адукацыйных абласцей. Мэты і задачы павінны быць выразнымі, канкрэтнымі, зразумелымі, рэальнымі, вымерна і дасягальным, адпаведнымі напрамках і адукацыйным абласцям вучэбнай праграмы дашкольнай адукацыі і ўзросту дзяцей. Ключавымі словамі фармулёўкі мэтаў, адукацыйных, развіваючых і выхаваўчых задач могуць быць: «фарміраваць паняцце», «пашырыць уяўленне», «развіваць уменне параўноўваць», «развіваць пазнавальны інтарэс», «спрыяць развіццю», «выхоўваць эстэтычнае ўспрыманне», «выхоўваць культуру паводзін» і г. д. Адным з аптымальных умоў рэалізацыі вучэбнай праграмы дашкольнай адукацыі з’яўляецца тэматычны падыход да планавання адукацыйнага працэсу, у якім мяркуецца вылучэнне вядучай тэмы дня, тыдня. Тэматычны падыход да планавання прадугледжвае распрацоўку тэм: з улікам цыклічнасці года, сезонных змяненняў і з’яў у прыродзе, дзяржаўных і народных святаў, пазнанне прыроднага і рукатворнага свету, роднага краю, сябе, свету, соцыума, працоўнай дзейнасці людзей і інш. Распрацаваныя педагогам тэмы на год, у рамках якіх вырашаюцца адукацыйныя, развіваючыя і выхаваўчыя задачы, павінны быць сацыяльна значнымі для грамадства, сям’і і дзяржавы, адпавядаць мэтам, задачам і зместу, напрамкаў і адукацыйных абласцей вучэбнай праграмы дашкольнай адукацыі, быць пазнавальнымі і цікавымі для выхаванцаў. Напрыклад, тэма, адпаведная кірунку «Сацыяльна-маральнае і асобаснае развіццё», раскрываецца праз адукацыйныя вобласці «Дзіця і грамадства», «Дзіця і прырода» і інтэгруецца з адукацыйнай вобласці «Мастацтва» (чытаннем мастацкай літаратуры, музыкай, з прадуктыўнай дзейнасцю дзяцей у мастацкай творчасці і інш.). Змест адукацыйнай вобласці «Развіццё маўлення і культура маўленчых зносін» напрамкі «Маўленчае развіццё» можа інтэгравацца з адукацыйнай вобласці «Мастацтва» (мастацкая літаратура і інш.). Інтэграцыя зместу адукацыйнай вобласці «Мастацтва» (успрыманне твораў выяўленчага мастацтва, маляванне, аплікацыя, лепка, канструяванне) можа ажыццяўляцца з іншымі адукацыйнымі абласцямі, напрыклад, «Дзіця і грамадства» і інш. і адлюстроўваецца ў навучальным плане групы другога ранняга ўзросту. Задачы адукацыйнай вобласці «Развіццё маўлення і культура маўленчых зносін» інтэгруюцца з усімі адукацыйнымі абласцямі праз усе віды дзіцячай дзейнасці і вырашаюцца ў сумеснай з дарослымі і дзецьмі дзейнасці ва ўмовах спецыяльна арганізаванай маўленчай асяроддзя. Забяспечваецца інтэграцыя адукацыйнай вобласці «Фізічная культура» з адукацыйнай вобласці «Дзіця і грамадства» (напрыклад, «Здароўе і асабістая гігіена», «Бяспека жыццядзейнасці» і інш.), а таксама ў цеснай ўзаемасувязі з іншымі адукацыйнымі галінамі і відамі дзіцячай дзейнасці (напрыклад, інтэграцыя рухаў і гульнявой дзейнасці). Такі падыход да планавання ў дашкольнай установе забяспечыць матывацыю, змястоўнасць і прадуктыўнасць адукацыйнага працэсу. У якасці аднаго з варыянтаў напісання плана адукацыйнай работы з дзецьмі ранняга і дашкольнага ўзросту па рэалізацыі вучэбнай праграмы дашкольнай адукацыі прапануецца наступная структура: |